مـــــــــــلـــــــــك آلـــــــــــمــــــــــــــلــــــوكـ
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ربنا بيتكلم طب ازاااااااااى ؟

2 مشترك

ربنا بيتكلم طب ازاااااااااى ؟ Empty ربنا بيتكلم طب ازاااااااااى ؟

مُساهمة من طرف بنت البابا كيرلس السبت أكتوبر 04, 2008 8:13 pm

اذا كنت تريد سماع صوت الله علشان الموضوع الفلانى وشكرا" على كدة مش هتسمع غير حاجة واحدة بس

وهى الصمت الرهيب !وطبعا" ربنا مش ممكن هيضحك عليك لأن سماع صوت الله هو عبارة عن رد فعل

او نتيجة لعلاقة حقيقية مع شخص الرب يسوع وهو شيئ مستمر .

اذا كنت زعلان مع حد او فى قلبك خطية او بغضة ناحية حد بأى شكل (ومكشفتهاش قدام ربنا وطلبت منة انة

يتوبك عنها ) وبتحاول تسمع صوت ربنا يبقى بتضيع وقتك .

صوت ربنا عوز لتدريب ، بمعنى انة فى اول مرة هتصيب وفى عشرة هتخيب ومرة تتشكك ومرة تتحير ، لكن

العلاقة مستمرة مع ربنا وقياس كل شيئ حسب كلمتة هل هتعرف تسمع كويس وتميز الصوت وتفهم الكلام

الله ممكن يرد ......!!!!!!!!!...ازاااااى ؟؟

متعدش تحلم بأن ربنا هيكلمك بصورة عينية لآن دة مش ممكن يحصل مع اى حد .

الله طرقة كتيرررر جدا" وملهاش حدود . ودى بس شوية امثلة .

1- لو انت طلبت من ربنا شيئ او عاوز رد على موضوع محدد . ربنا اكيد هيديك الرد ولكن ليس بعد الطلب مباشرة يعنى ممكن يكون بعد كام يوم ، بعد كام شهر اوسنة اوحتى بعد كاااااااام سنة .

2- وانت يرد عليك فى صورة افكار ( نبضات فى العقل )

3- الكتاب المقدس دة طبعا" اساسى ( دور على الشرح والتفسير .مافيش حاجة اسمها مش فاهم

حاجة ايلى يسأل ما يتوهش والسوال مش عيب حتى لوسألت الام او الآب او اب الاعتراف المهم انك

تقرأ وتسأل على ايلى مش فاهمة ) مرة واحد مسيحى ميعرفش حاجة خالص وعمرة ما فتح الانجيل ولا

اتناول ولا بعترف ولا بيروح الكنيسة اصلآ وفى يوم نادى علية ابونا وقالة اذيك يابنى انا لية مش بشوفك

فى الكنيسة قالة معلش يا ابونا مشاغل !!! مرة فى مرة يسأل علية ابونا ويعدى علية فى البيت لحد ما

خلاة يحب ربنا وابتدى فعلا" يقرب من ربنا وبقى يعترف ويتناول فطلب منة ابونا انة يداوم على قرأة

الكتاب المقدس وفعلأ ابتدى يقرأة وكل لما يقرأ اصحاح يمل ويقول مش فاهم حاجة.. وهكذا فراح لآبونا

وقال انا مش بفهم حاجة من الانجيل.........فعطى ابونا للأخ دة سبت والسبت دة كان مليان طينة وطبعا"

كلنا عارفين ان السبت بيبقى فية فراغات كتيرة وقالة روح املأ السبت دة مية من البحر وتعالى قالة

حاضر يابونا اخد السبت وراح يملآة كل اما يجى يملاة ويروح لآبونا يكون السبت فضى من المية فضل

يروح ويجى بتاع خمس ست مرات لحد اخر مرة راح لآبونا فقالة ابونا شوفت اهوالسبت ما اتملاش مية

ولكن السبت دة كان وسخ جدا" ومليان طينة ولكن كتر تغطيسة فى المية خلاة ابيض ونظيف جدا"

انت بقى عامل زى السبت دة كل لما تيجى تملآ نفسك بكلام ربنا الكلام يدخل ويخرج من النحية التانية

ولكن كتر قراءة الكاتاب المقدس نظفتك من الخطايا والشرور ايلى كنت متسخ بها ....فسمع الرجل الكلام

وعرف ان دة رد ربنا لية ولكن عن طريق اب اعترافة.

4- ممكن ربنا يرد قبل ما تنام وانت لسة صاحى بتتقلب على السرير او اول م تصحى من النوم يروح خابطك فكرة كدة فيها المفيد .

6_زى ما قانا قبل كدة عن طريق اب اعترافك او مرشدك الروحى او حتى الناس ايلى حواليك لما يكونوا مؤيدين لرأى واحد .( فلآزم تصلى كتير اوى علشان ربنا يديلك روح التميز لصوتة

اذن صلول كل حين ولا تمولوا )
)
بقلم
maryoma
صلولى كتيررررررررررررررر
بنت البابا كيرلس
بنت البابا كيرلس
العضو الماسي
العضو الماسي

ربنا بيتكلم طب ازاااااااااى ؟ Empty رد: ربنا بيتكلم طب ازاااااااااى ؟

مُساهمة من طرف service الأحد نوفمبر 23, 2008 12:15 pm

ربنا يعوضك يا مريام وميرسى ليكى
service
service
ادمين
ادمين

الموقع : https://malkelmalouk12345.ahlamontada.net/index.htm

https://malkelmalouk12345.ahlamontada.net

- مواضيع مماثلة